Hybridný DAF znižuje spotrebu a šetrí brzdy

Hybridy prenikli aj do sféry úžitkových automobilov. Holandský DAF odštartuje už tento rok sériovú výrobu prvého hybridného 12-tonového úžitkového modelu LF.

17.10.2010 09:20
DAF LF Hybrid Foto:
DAF LF Hybrid
debata

V porovnaní s klasickým vyhotovením má okrem 4,5-litrového dieselového motoru s výkonom 118 kW aj pomocný elektromotor. Ten je umiestnený medzi motorom a 6-stupňovou automatickou prevodovkou Eaton. Nemá len asistenčnú funkciu. DAF LF Hybrid s ním dokáže prejsť v čisto elektrickom režime približne dva kilometre, takže možno hovoriť o paralelnom full-hybride. Paradoxne však ostáva aj v tomto móde spaľovací motor naštartovaný. To z dôvodu zachovania funkcie posilňovača riadenia a kompresora brzdového systému.

Elektromotor je umiestnený medzi motorom a... Foto: DAF
DAF LF Hybrid Elektromotor je umiestnený medzi motorom a prevodovkou.

Pri spomaľovaní pracuje elektromotor ako generátor. Rekuperovaná energia sa ukladá do batérií umiestnených po bokoch rámu pred zadnou nápravou. Celkom 96 článkov má hmotnosť približne 100 kg. Celková hmotnosť hybridného DAF-u vzrástla až o 300 kg. Užitočná hmotnosť je však stále slušných 7,5 tony.

Dvojročné prevádzkové testy preukázali, že hybridná technológia dokáže ušetriť 10 až 20 percent paliva, a teda aj znížiť ostro sledované emisie CO2. Sekundárnou výhodou je predĺženie životnosti brzdových platničiek, pretože pri brzdení sa využíva elektromotor.

Predaj sa začne ešte koncom tohto roka. Najprv vo Veľkej Británii, v Holandsku, Belgicku, vo Francúzsku a v Nemecku. K dispozícii bude aj prostredníctvom operatívneho lízingu.

debata chyba
Články podľa značiek