Peugeot má obrovskú históriu, ale len z tradície sa žiť nedá. Dvesto rokov starý lev by mal preto v najbližšej budúcnosti zlepšiť svoju kondíciu. Hlavnými faktormi sa má stať dynamika a emócie, teda „Motion & Emotion“, ako prezentovali nové motto šéfovia francúzskej automobilky na pompéznej novoročnej „tlačovke“ priamo v Paríži. A tu zažiaril aj koncept SR1. Dobrý nápad. Jeden pohľad vypovie totiž viac, ako formálne klišé z úst marketingových expertov. Štúdia je jasným zhmotnením novej identity značky a prezrádza oveľa viac, ako len zámer prísť na trh s atraktívnym ekologickým kupé.
Nová šablóna
Dizajn SR1, ktorý je dielom domáceho štylistického centra, by sa mal stať akousi novodobou šablónou všetkých pripravovaných Peugeotov. Aj preto nesie na prednej kapote reštylizované logo. Jednoduchšie, ale o to čitateľnejšie a modernejšie. Dobrá paralela so zmenou podhľadu na moderný dizajn.
V Paríži už asi pochopili, že cesta zväčšovania predných svetiel a levej „tlamy“, akými ohúril Peugeot 407, či ustavičná evolúcia kriviek starej štyristosedmičky a dvestošestky v súčasnosti neobstojí. Zo slepej štylistickej uličky má Peugeot vytiahnuť radikálna zmena. Peugeot SR1 má teda menšie reflektory aj menší nasávací otvor, zato však ohuruje celkovými proporciami a nádherne napnutými krivkami, za ktoré by sa nemusel hanbiť hádam ani Aston Martin.
Pritom nie sú zďaleka také futuristické ako v prípade koncepčného náprotivku Citroënu Hypnos či Citroënu C- Métisse. I keď pravdupovediac, spätné zrkadlá prerastajúce cez stĺpik A pôsobia viac ako výstredne.
Interiér pre troch
Napriek tomu je SR1 poriadne nabrúsené GT s dĺžkou takmer piatich metrov a výškou len 1246 mm. Po zložení karbónovej strechy, inšpirovanej svetom plachetníc, sa z neho stáva dokonca roadster verný tradičným hodnotám – nízkemu ťažisku, obrovským kolesám a „nekonečne“ dlhej prednej kapote.
To, čo ho najviac odlišuje od sveta súčasných automobilov, je usporiadanie interiéru 2+1. Podobne ako v kultovom McLarene F1, akurát v opačnom garde. Vpredu sedia dvaja cestujúci a vzadu v strede jeden. Kokpit je orientovaný na vodiča, ktorý má pred sebou futuristický „3D“ volant a hlboko do palubnej dosky zapustený digitálny prístrojový panel. Modernosť sa tu však snúbi so silnými odkazmi na zlatú éru automobilizmu tridsiatych rokov.
Materiálom preto dominuje hliník, svetlá koža, leštený chróm a štruktúrované drevené obklady. Majstrovským detailom palubnej dosky sú analógové hodinky Bell&Ross od svetoznámeho výrobcu špičkových chronometrov. Tie možno pochopiteľne vyňať a nosiť na ruke.
Z 0 na 100 pod päť sekúnd
Peugeot nezabudol ani na svoje záväzky k životnému prostrediu. A hoci svoj prvý hybrid (Hybrid4) pripravuje pre rok 2011 v kombinácii s naftovým motorom, pri tomto športovom modeli dal prednosť benzínu.
Známy preplňovaný štvorvalec 1.6 THP je však vyladený na výkon až 160 kW a 300 Nm krútiaceho momentu. K tomu pridáva silu vzadu uloženého synchrónneho elektromotora s výkonom 70 kW a ďalšími 178 Nm krútiaceho momentu. Spolu to teda znamená požehnanú nádielku 313 koní a pohon oboch náprav. Relatívne ľahkému SR1 (1525 kg) s kompozitovou karosériou a kompaktnými li-ion akumulátormi to dáva vzrušujúcu dynamiku.
Ručička rýchlomeru vyletí na stovku za 4,7 sekundy a zastaví sa až pri údaji 250 km/h. V meste si však vystačí aj s čisto elektrickým módom, a teda ja nulovými emisiami. No aj pri súčasnom využití oboch pohonov šokuje svojou úspornosťou. Na sto kilometrov si vraj vypýta len 4,9 litra benzínu, čo znamená len 119 g emisií CO2 na jeden kilometer. Na ceste ho pritom drží športový podvozok s natáčacími zadnými kolesami, podobne ako na Renaulte Laguna Coupé či novom BMW 5 alebo 7.
Premiéru nový francúzsky koncept zažije v marci na brehoch Ženevského jazera.
Technické parametre | |
Dĺžka/šírka/výška | 4823/1917/1246 mm |
Rázvor náprav (mm) | 2599 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1525 kg |
Benzínový motor | 1.6 THP (160 kW/300 Nm) |
Elektromotor | synchrónny (70 kW/178 Nm) |
Max. výkon | 230 kW |
Max. rýchlosť | 250 km/h |
0 – 100 km/h (s) | 4,7 s |
Spotreba na 100 km | 4,9 |
.