Tretia generácia Priusu, najznámejšieho hybridu planéty, vám umožní kochať sa v energetických tokoch jej hybridnej sústavy, a to s pocitom, že do ovzdušia vypúšťate minimum skleníkových plynov. Najprv však musíte uveriť, že škandál Priusu s poruchovým pedálom plynu a zle pracujúcim ABS sú viac mediálnou bublinou než realitou. My sme sa za volant nového Priusu posadili až po tom, čo podstúpil úpravy v rámci najväčšej „zvolávačky“ v histórii Toyoty. A výsledok? Žiadne zaváhanie a spotreba v meste pod päť litrov benzínu! Hovorte si čo chcete, no na toto nemajú ani najmodernejšie diesle.
Exteriér
Futuristický dizajn Priusu pôsobí na ulici ako magnet a jeho ekologický imidž vyvoláva dokonca sympatie. Všimnete si to aj na reakciách okoloidúcich šoférov, ktorý vás pustia do prúdu akosi ochotnejšie, než býva zvykom. Celkový dojem je omnoho lepší ako pri druhej generácii. Jedinou nevýhodou je, že si ho ľahko pomýlite s novou Hondou Insight. Aerodynamika proste nepustí.
V porovnaní so svojím najväčším súperom je však Prius o triedu väčším autom. Rázvorom 2700 mm inklinuje do strednej triedy, aj keď dĺžkou 4460 mm mu k tomu len zopár centimetrov chýba. Od Priusu preto neočakávajte priestorové parametre Avensisu, najmä nie od jeho batožinového priestoru. Špičková aerodynamika s rekordnou hodnotou Cx 0,25, si vypýtala aj ďalšiu daň. Predsunuté rozdvojené predné stĺpiky a delené zadné sklo obmedzujú výhľad do strán a cez vnútorné spätné zrkadlo.
Interiér
Na predných sedadlách vás Prius príjemne prekvapí. Máte nielen dostatočnú rezervu nad hlavou, ale aj veľa priestoru v oblasti kolien, čo naozaj nebýva zvykom. Sedadlá majú subtílnejšiu konštrukciu, no sú dostatočne pohodlné a ponúkajú aj slušný rozsah nastavenia. To však neplatí o volante, ktorý sa síce dá nastavovať výškovo aj pozdĺžne, ale počíta skôr s posedom nízkeho Japonca než Európana. Vzadu je Prius tiež štedrý v priestore na nohy, no klesajúci profil kabíny uberá z rezervy nad hlavou. Cestujúci s výškou nad 180 cm tak môže mať problémy.
Za volantom Priusu sa cítite, akoby ste sa preniesli do blízkej budúcnosti. Z centra palubnej dosky na vás pozerá obrovský digitálny prístrojový panel, volič hypermodernej planétovej automatickej prevodovky umiestnený na „plávajúcej“ stredovej konzole pripomína joystick, veľký dotykový displej uľahčuje ovládanie funkcií či parkovanie a v čelnom skle sa vám cez head-up displej zobrazujú údaje rýchlosti a navigácie. Práve nápaditý futuristický dizajn dokáže úspešne kamuflovať obrovskú záplavu plastov, z ktorých cítiť, že Toyota vyhlásila vojnu každému gramu nadváhy.
Na rozmiestnenie ovládacích prvkov si musíte chvíľu zvykať. Tlačidiel je tu naozaj požehnane, nielen na stredovej konzole, ale aj na volante. Z neho možno ovládať dokonca aj nastavenie teploty klimatizácie. Za ergonomický trapas však považujeme umiestnenie tlačidiel vyhrievania sedadiel pod stredovou konzolou.
Vybavenie a variabilita
Ekologická povaha Priusu vás nijako neoberá o bezpečnosť či komfort. Prius má na konte päť bezpečnostných hviezdičiek a k tomu post druhého najbezpečnejšieho auta roku 2009. V sérii všetkých Priusov je ESP a sedem airbagov. O luxus nie je núdza. Už v základe počítajte s automatickou klimatizáciou, automatickou prevodovkou či bezkľúčovým štartovaním a odomykaním a audiom s CD a USB-portom.
Nami testovaná verzia Premium mala dokonca adaptívny tempomat, kožené čalúnenie a vyhrievané sedadlá. A na zozname príplatkov nájdete aj navigáciu, solárny strešný panel či dokonca systém automatického parkovania, ktorý zvláda ako jediný na svete nielen pozdĺžny, ale aj priečny parkovací manéver.
S batožinovým priestorom to nie je žiadna sláva. Podľa údajov výrobcu má síce 446 litrov, no pravdepodobne je v nich zahrnutý aj objem nad roletkou, pretože pohľad dnu vraví niečo celkom iné. Kufor Priusu je plytký a podlaha umiestnená vysoko. Pod ňou nájdete ešte zopár užitočných litrov. Ostatný priestor však zaberá blok batérií, takže Prius nemá ani rezervu. Vystačiť si musíte s nešťastnou lepiacou súpravou.
Zato v interiéri mysleli konštruktéri na odkladacie miesta. Je ich tu viac ako dosť, aj keď priestor pod stredovou konzolou je zle prístupný a schránky vo dverách veľmi malé.
Motor a prevodovka
Srdcom Priusu je tretia generácia hybridnej sústavy, ktorá je na 90 percent úplne nová. Najdôležitejšou zmenou je nahradenie maloobjemového štvorvalca poriadnou jednaosmičkou s výkonom 73 kW. Tá spolupracuje s elektromotorom (60 kW). Maximálny výkon je 100 kW. Nebudeme sa teraz zamotávať do neuveriteľne zložitého priebehu energetických tokov a prenosu výkonu cez planétovú prevodovku. Podstatné je, že to funguje. A funguje to skvele. V ekonomickom móde ECO sme dosiahli spotrebu v meste 4,9 litra, čo je o liter viac než udáva výrobca, ale aj tak ide o fantastický výsledok. Dlhodobý priebeh spotreby uložený v pamäti Priusu ukázal, že aj priemerná spotreba sa točí okolo piatich litrov. Ak vás však unaví ekologická jazda, stačí zvoliť režim PWR a Prius vás udiví svojou agilitou. Na stovku to zvláda za 10,4 sekundy, aj keď zvuk motora vás pod zaťažením príliš neočarí. Pri ustálených otáčkach je však mimoriadne tichý, takže predstavu o tom či využívate práve spaľovací motor, alebo elektromotor, získate až pri pohľade na displej. Mód EV, keď sa Prius mení na čistý elektromotor, má výrazné limity, takže naň rýchlo zabudnete. Napokon k vzrušeniu z technológie stačí fakt, keď sa po stlačení tlačidla Start rozsvietia prístroje a Prius sa rozbieha bez naštartovaného benzínového motora.
Jazdné vlastnosti
Kým dynamikou Prius stíha konvenčným autám strednej triedy, jazdnými vlastnosťami pripomína skôr priemer. Nejde ani tak o stabilitu. V zákrutách si počína jeho dlhý rázvor celkom dobre a ani náklony karosérie nie sú neprimerané. Zato s komfortom je to bieda. Prius neznáša malé priečne nerovnosti, ktoré sa prenášajú do interiéru vo forme rázov a k nim sa občas pripája aj vŕzganie plastov.
Škoda, že Toyota trocha nepopracovala aspoň na zvukovej izolácii podvozka. Šetrenie na tlmiacich hmotách si uvedomujete pri stále prítomnom hluku pneumatík. Podblatníky tiež nedokážu odfiltrovať hluk odstrekujúcej vody či kamienkov. To do značnej miery kazí celkový dojem z tohto technologicky výnimočného auta. Aj riadeniu chýba lepšia spätná väzba, najmä v okolí stredovej polohy je takpovediac „mdlé“. Pri brzdách si musíte zvyknúť, že časť ich práce preberá elektromotor, respektíve generátor, ktorý tak rekuperuje zotrvačnú energiu späť do batérií. Výhodnejšie je však využívať rozumne dojazd s minimálnym brzdením. Spaľovací motor vtedy nepracuje a vy vlievate životodarnú energiu akumulátorom.
Napriek všetkým prednostiam ostáva Prius stále otázkou priorít. Cena za technológiu je vysoká, takže za tú istú cenu si môžete dopriať napríklad poriadne „nadupaný“ dieselový Avensis Combi, ktorý vám ponúkne nepochybne viac priestoru aj komfortu. Bez daňových úľav nemá preto priveľa šancí. Na rozdiel od svojho predchodcu však reálne ukazuje, že šetrí nielen ovzdušie, ale aj vašu peňaženku. Časť investície sa vám totiž vráti na úspore paliva.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
hospodárnosť | výhľad vzad |
bezpečnosť | malý kufor |
výbava | cena |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | Toyota Prius 1.8 HSD Premium |
Počet valcov/ventilov: | 4/16 DOHC |
Objem motora (cm3): | 1797 |
Výkon (kW/ot.): | 100/ – |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | - |
Prevodovka: | CVT |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4460/1745/1490 |
Rázvor náprav (mm): | 2700 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 446/45 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 182 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 10,4 |
Priemerná spotreba (l/100 km): | 3,9 |
Cena: | 32 600 € (od 26 000 €) |
Sériové vybavenie Premium (vybrané prvky): | |
VSC (ESP), 7× airbag, aktívne opierky hláv, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, predkolízny bezpečnostný systém, automatická prevodovka, výšková a hĺbková regulácia volantu, LED-predné a zadné svetlá, predné hmlové svetlá, adaptívny tempomat, automatická klimatizácia, multifunkčný volant, palubný počítač, kožené čalúnenie, vyhrievané predné sedadlá, head-up displej, audio s CD, 8 x repro + USB-port. |