Japonský expert na „štvorkolky“ sa novým modelom ASX pochválil na nedávnom ženevskom autosalóne. Pre Mitsubishi však znamená viac než len ďalší prírastok výrobného programu. V ASX totiž debutuje úplne nový dieselový motor vyvinutý vo vlastnej réžii a nové ekologické technológie.
V porovnaní s Outlanderom je ASX s dĺžkou 4295 mm kratšie až o 37 centimetrov. Prednou maskou „jet-fighter“ sa však sebavedomo hlási k svojmu väčšiemu súrodencovi na platforme ktorého je postavený.
Aj v interiéri využíva ASX množstvo komponentov známych z Otlanderu, napríklad prístrojový panel a panel klimatizácie a audia. Samozrejme, v porovnaní s ním má ASX len dva rady sedadiel. Zato ponúka veľmi slušný batožinový priestor 416 litrov, čo je viac, než majú klasické autá nižšej strednej triedy.
Vo výbave pribudli moderné prvky ako bezkľúčové otváranie a štartovanie, navigácia so 7-palcovým monitorom, veľkoplošná panoramatická strecha či špičkové audio Rckford Fosgate s výkonom 710 W. O bezpečnosť pasažierov sa bude starať štandardne stabilizačný systém ESP a sedem airbagov vrátane kolenného pre vodiča. Mitsubishi si tak trúfa na päť bezpečnostných hviezdičiek v testoch Euro NCAP.
Hlavnou zbraňou ASX sa má však stať nový hliníkový dieselový štvorvalec 1.8 DI-D (110 kW/150 k), ktorý vyvinulo Mitsubishi spolu s Mitsubishi Heavy Industries. Ten by mal nahradiť a úplne zatieniť motory TDI od Volkswagenu, ktoré Mitsubishi doteraz využívalo. Pôjde o prvý dieselový motor na svete s variabilným časovaním sacích ventilov a vôbec najnižším kompresným pomerom 14,9 : 1. Ten prináša tomuto revolučnému agregátu mimoriadnu životnosť a hladký chod.
Benzínovú alternatívu zastúpi štvorvalec 1.6 MIVEC (86 kW/117 k), ktorý vznikol úpravou motor 1.5, používanom v Colte. Pre oba motory je pripravená 6-stupňová prevodovka, no najmä ekologický balíček ClearTec, ktorý zahŕňa stop-štart systém, rekuperáciu brzdnej energie a pneumatiky s nízkym valivým odporom. V neposlednom rade je tu aj výhoda nízkej hmotnosti. ASX je v porovnaní s Outlanderom ľahšie až o 300 kg! Bohužiaľ, Mitsubishi nezverejnilo to najdôležitejšie – údaj priemernej spotreby.
Pre dieselovú verziu bude pripravený pohonom štyroch kolies AWC, známym z Outlanderu. V automatickom móde dokáže preniesť na zadné kolesá 50 percent hnacieho momentu. V ľahkom teréne môže ťažiť aj elektronickej kontroly rozjazdu a zjazdu z kopca. Aj predná náprava McPherson, zadná viacprvková náprava či riadenie a brzdy pochádzajú z Outlanderu. ASX z neho preberá až 70 percent podvozkových komponentov.
Od ASX si Mitsubishi veľa sľubuje. Trh kompaktných crossoverov vzrástol totiž od roku 2005 takmer päťnásobne. Vyrábať sa bude výlučne v japonskom závode v Okazaki. Na Európske trhy by sa mal dostať už začiatkom leta. V Japonsku sa predáva pod označením RVR.
Rozmery | |
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4295/1770/1615 |
Rázvor náprav (mm) | 2670 |
Batožin. priestor/nádrž (l) | 416 |
Technické údaje | |||
Motor | 1.6 MIVEC | 1.8 DI-D 4×2 | 1.8 D-ID 4×4 |
Počet valcov/ventilov | 4/116 DOHC | 4/116 DOHC | 4/116 DOHC |
Max. výkon (kW/min-1) | 86/6000 | 110/4000 | 110/4000 |
Max. krút. moment (Nm/min-1) | 152/4000 | 300/2000 | 300/2000 |
Max. rýchlosť (km/h) | 183 | 200 | 198 |
0 – 100 km/h (s) | 11,4 | 9,7 | 9,7 |
.