Audi dostalo chuť na legendárne Sport Quattro

Tridsiate výročie legendárneho pohonu Quattro oslávilo Audi konceptom Quattro Concept. Jeho prípadnú sériovú výrobu však Audi nepotvrdilo.

11.10.2010 07:41
Audi Quattro Concept Foto:
Audi Quattro Concept
debata

Quattro Concept sa dizajnovo odvoláva na legendárny špeciál Audi Sport Quattro z roku 1984. A nielen tým. Novodobé Quattro je totiž postavené na skrátenej platforme Audi RS5 (-150 mm).

Pod karosériou je skrátené Audi RS5. Foto: Audi
Audi Quattro Concept Pod karosériou je skrátené Audi RS5.

Podobný recept kratšieho rázvoru použili technici Audi už pred 26 rokmi. V súlade s tradíciou konštruktéri tiež nahradili ťažký 8-valec z Audi RS5 za podstatne ľahší 5-valec s objemom 2,5 litra. Tentoraz však s technológiou­ TFSI.

Napokon päťvalce majú v histórii Audi, zvlášť v histórii kupé Audi Quattro, svoje pevné miesto. A dnes sa k nim opäť vracia. Ten súčasný je implantovaný z Audi TT RS, no jeho výkon je sériou úprav vyladený až na 300 kW, čo je o 50 viac ako v sériovej verzii. Krútiaci moment vzrástol zo 450 na 480 Nm. Ako inak, výkon sa permanentne prenáša na všetky štyri kolesá cez 6-stupňovú manuálnu prevodovku a poslednú generáciu pohonu Quattro s korunovými kolesami a asymetrickým rozdelením hnacieho momentu v prospech zadnej nápravy (40:60).

Päťvalec dodalo Audi TT RS. Foto: Audi
Audi Quattro Concept Päťvalec dodalo Audi TT RS.

Radikálna odtučňovacia kúra zasiahla celú konštrukciu konceptu. V porovnaní s Audi RS5 je kratší nielen rázvor, ale aj zadný previs (-200 mm) a celková výška (-40 mm). Karoséria je vyrobená z hliníka a karbónu. Váži len 159 kg!

Výraznejšie hrany Audi celkom slušia. Foto: Audi
Audi Quattro Concept Výraznejšie hrany Audi celkom slušia.

Šetrilo sa aj na interiéri, ktorý je vybavený iba dvoma ultraľahkými sedadlami a výlučne digitálnymi prístrojmi. Výsledkom je pohotovostná hmotnosť 1300 kg, čo je až o 200 kg menej, ako má sériové kupé Audi TT RS. Potom neprekvapí, že 4,28 m dlhý koncept akceleruje z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy. Je to čosi podobné, akoby ste sedeli za volantom Porsche 911 GT3 RS.

Histórie sa pridŕžajú aj tvary palubnej dosky. Foto: Audi
Audi Quattro Concept Histórie sa pridŕžajú aj tvary palubnej dosky.

Na ceste držia Audi Quattro predné 5-prvkové závesy a vzadu dvojité lichobežníkové ramená. Dvadsaťpalcové disky kolies s centrálnou maticou ukrývajú keramické kotúče bŕzd.

Predlohou konceptu je Audi Sport Quattro z roku... Foto: Audi
Audi Sport quattro 1984 Predlohou konceptu je Audi Sport Quattro z roku 1984.
Technické údaje
d/š/v (mm) 4280/1860/1330
Rázvor (mm) 2600
Hmotnosť(kg) 1300
Motor 2.5 R5 TFSI
Max. výkon (kW) 300
Krútiaci moment (Nm) 480
0 – 100 km/h (s) 3,9

.

debata chyba
Články podľa značiek