Dvojvalcový Fiat 500 šokuje spotrebou pod 4 l/100 km

Fiat zverejnil nové podrobnosti o dvojvalci 0.9 TwinAir. S vodou chladeným turbodúchadlom rozbehne Fiat 500 až na 173 km/h.

13.07.2010 06:46
Fiat 500 Foto:
Fiat 500
debata

Dvojvalcové Fiaty nie sú žiadnou horúcou novinkou. Väčšina z nás si ešte veľmi dobre spomína na Fiat 126p (Maluch) s netypickým, vzduchom chladeným dvojvalcom so súbežne pracujúcimi piestami, rovnaký počet valcov poháňal aj pôvodné Päťstovky. Dvojvalcové motory sú pre mestské autá ideálnymi pohonnými jednotkami. Na rozdiel od kultúrnejších štvorvalcov totiž disponujú omnoho lepším pomerom objemu voči povrchu spaľovacích priestorov, majú menšie vnútorné straty a pri použití moderných technológií môžu byť výrazne úspornejšie.

Koncovka výfuku ostáva rovnaká ako doteraz. Foto: Fiat
Fiat 500 Koncovka výfuku ostáva rovnaká ako doteraz.

Fiat sa pod tlakom emisných noriem k dojvalcom opäť vrátil. Jeho nový motor 0.9 TwinAir by mal postupom času nahradiť všetky malé štvorvalce a okrem modelov 500 a Panda sa neskôr presunúť aj do väčších modelov. Vývoj motorov a meniace sa požiadavky najlepšie dokumentuje fakt, že automobilka ešte relatívne nedávno vyrábala rovnako objemný štvorvalec (0.9 OHV v Seicente a Pande). Dnes by tento motor neobstál.

Prvým zástupcom moderných a úsporných dvojvalcových Fiatov je Fiat 500 0.9 TwinAir s výkonom 63 kW (86 k) pri 5500 min-1 a krútiacim momentom 145 Nm/1900 min-1. Vitálny motor ho z 0 na 100 km/h rozbehne za 11 s a dosiahne max. rýchlosť až 173 km/h. Automobilka mu deklaruje kombinovanú spotrebu len 3,96 l/100 km a emisie CO2 na úrovni 95 g/km. Aká bude spotreba v reálnej prevádzke nakoniec ukáže až prax, no tak či tak sa dá predpokladať, že skutočná spotreba bude nižšia ako pri súčasnom menej výkonnom štvorvalci 1.2 8V.

Motor 0.9 TwinAir sa objaví aj v kabriolete 500C. Foto: Fiat
Fiat 500 Motor 0.9 TwinAir sa objaví aj v kabriolete 500C.

Neskôr sa objaví jeho atmosférická verzia s výkonom 48 kW (65 k), Fiat dokonca hovorí aj o ďalšej prepĺňanej verzii s výkonom 77 kW (105 k). Ich technické údaje však zatiaľ nezverejnil.

Porovnanie – Fiat 500 1.2 8V vs. Fiat 500 0.9 TwinAir
Model Fiat 500 1.2 8V Fiat 500 0.9 TwinAir
Motor 1.2 8V OHC 0.9 TwinAir
Max. výkon (kW/min-1) 51/5500 63/5500
Max. krútiaci moment (Nm/min-1) 102/3000 145/1900
Max. rýchlosť (km/h) 160 173
0–100 km/h (s) 12,9 11
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,1 3,96
Emisie CO2 (g/km) 119 95

Spoľahlivosť bola pri vývoji prioritou

Fiat urobil všetko preto, aby bol jeho dvojvalec nielen výkonný, ale aj dostatočne odolný. Know-how na to určite má, pretože práve táto automobilka je povestná schopnosťou stavať odolné maloobjemové motory. Legendárne agregáty FIRE sú dodnes stelesnením odolnosti a nezničiteľnosti a TwinAir má všetky predpoklady dobré meno malých motorov so znakom Fiat šíriť ďalej.

MultiAir dokáže nahradiť škrtiacu klapku, nie... Foto: Fiat
Fiat 0.9 TwinAir MultiAir dokáže nahradiť škrtiacu klapku, nie je tu ani EGR ventil.

Celohliníkový motor je stavaný s dôrazom na jednoduchosť a používa veľmi zjednodušený ventilový rozvod s jednou bezúdržbovou reťazou. Jej napínací mechanizmus pracuje s nezvyčajne dlhými vodiacimi lištami, ktoré by mali aj po rokoch prevádzky udržať reťaz spoľahlivo napnutú.

Z dôvodu jednoduchej servisnej dostupnosti sú rozvody umiestnené tradične vpredu, hoci dnes začínajú výrobcovia pomaly prechádzať na riešenie s rozvodmi na zadnej strane motora (umiestnenie pri uzle torzných kmitov agregátu znižuje namáhanie celého rozvodového mechanizmu a predlžuje jeho životnosť). Dôvodom je požiadavka nízkej ceny servisných úkonov a kompaktná konštrukcia benzínového motora, ktorý rozvodom pravdepodobne nedáva až tak „do tela“. Pre zníženie vibrácií dostal motor jeden vyvažovací hriadeľ (poháňaný ozubenými kolesami priamo od kľukového hriadeľa).

Motor je pripravený aj na montáž elektromotora... Foto: Fiat
Fiat 0.9 TwinAir Motor je pripravený aj na montáž elektromotora (Fiat 500 Hybrid).

Agregát dosahuje špičkové parametre aj vďaka aplikácii systému MultiAir. Hydraulicky ovládané sacie ventily nie sú priamo závislé na otáčkach kľukového hriadeľa, čo riadiacej jednotke dovoľuje otvoriť ich vtedy, keď to motor potrebuje najviac (počas jedného pracovného cyklu dokonca aj viackrát). Z nasávacieho potrubia tak mohla zmiznúť škrtiaca klapka, ktorá vo všeobecnosti zvyšuje sacie straty a za určitých okolností môže znižovať efektivitu práce motora. Nenájdete tu ani EGR ventil. MultiAir navyše zlepšuje spoluprácu agregátu s turbodúchadlom, čo by malo zlepšiť reakcie motrora na pokyny plynového pedálu. Turbodúchadlo je chladené vodou a tvorí kompaktný celok s výfukovými zvodmi.

Motormi 0.9 TwinAir bude Fiat vvybavovať modely 500 aj 500C. Ich slovenské ceny ešte nie sú známe.

debata chyba
Články podľa značiek